Ponedjeljak, 17 ožujka, 2025
spot_img
Više

    Najnovije objave

    Lago di Garda – primjer dobre prakse razvoja turističkih sadržaja

    Ovaj šest godina star tekst još uvijek je aktualan. Iz primjera dobre prakse možemo puno naučiti.

    Lago di Garda, Provincia di Verona

    Hrvatsku i Italiju dijeli Jadransko more, no ovom smo prilikom „zavirili“ u turističku destinaciju nešto podalje od mora; posjetili smo Lago di Garda na dva dana koncem srpnja. Lago di Garda je svojom površinom tek nešto manje od otoka Krka ((369,98 km2). Samo jezero okružuje 25 većih mjesta a Provincia di Verona pripada istočna polovica jezera s 10 većih gradića – mjesta koji su ujedno i glavni turistički centri.

    Inače, uz Veronu, kao političko i kulturno središte, regija broji 98 općina s ukupno 920.810 stanovnika (3 puta više od Primorsko goranske županije). Kopnenom je površinom gotovo jednaka Županiji Primorsko goranskoj (3.121 km2 P.d.Verona, 3.588 km2 PGŽ) i kao što smo već naveli raspolaže s „vodenom rivijerom“ na Lago di Garda površine nešto manje od polovice otoka Krka.

    Jaka turistička regija s raznovrsnom ponudom

    U cijeloj regiji turizam je izuzetno dobro razvijen, jednako u Veroni, kao na Gardi ili u planinama. Što se smještajnih mogućnosti tiče, turistima stoje na raspolaganju sve vrste smještaja u svim kategorijama: hotelima, agroturizmima, sobama s doručkom, apartmanima, malim apartmanskim resortima, hostelima, sobama za iznajmljivanje, religioznim centrima, planinskim skloništima, kampovima…

    Prema dostupnim informacijama, trenutno se oglašava 638 hotela i 63 kampa a ostale vrste smještaja nismo uspjeli izbrojiti. Zanimljiv je podatak da kampovi raspolažu s 13.113 parcela koje množene s prosječno 4 kampista daju kapacitet od 52.452 smještajna mjesta.

    Zanimljivo je da od ukupnog broja kampova njih čak 19 nosi oznaku samo jedne zvjezdice, 13 ih ima tek 2 zvjezdice, 19- 3 zvjezdice a 10 kampove ističe oznaku 4 zvjezdice. Nekoliko kampova nosi oznaku agro kampova. Kampova ima svih veličina, od zaista malih do velikih.

    Dobra rasprostranjenost kampova jedan je od glavnih razloga osjetne zastupljenosti nizozemskih i belgijskih turista, velikih ljubitelja kampova, koji uz Nijemce i domaće Talijane čine glavninu turista. Naravno prisutni su i susjedi Švicarci kao i turisti drugih zemalja koji više preferiraju druge vrste smještaja.

    Ne treba posebno spominjati da su na obali jezera uređene prostrane šljunčane plaže a nautički promet jezerom podsjeća na špicu nautičke sezone u kornatskom arhipelagu, samo što je još intenzivniji ali s prosječno mnogo manjim plovilima.

    Redovnim brodskim linijama državne brodske tvrtke moguće je kombinirati izlete iz mjesta do mjesta a vrlo popularna je i plovidba iznajmljenim plovilima. Nude se pretežito gumenjaci i stakloplastični gliseri do 5 m i do 40 ks za upravljanje kojih nije potrebna dozvola! Najam takvog glisera stoji od 30 Eura za sat do 175 Eura za dan + trošak goriva.
    Provincia di Verona ne oskudijeva ponudom sadržaja za široku lepezu publike.

    Industrija doživljaja

    Arena di Verona u kojoj se upravo održava 89. Festival, za čije se operne predstave uvijek traži karta više, vrhunac je ponude kulturnog turizma regije ali i cijele Italije. Festival inače traje od lipnja do rujna, a raspon cijena ulaznica se kreće od 15 do 198 Eura za istu predstavu, ovisno o poziciji i komforu sjedećeg mjesta. Nimalo slična ali jednako dobro organizirana i prezentirana je i zabavna ponuda u čuvenom „Gardalandu“u blizini Peschiere, uz samu obalu jezera.

    Ovaj zabavi park započeo je svoj „put do slave“ još 1975. godine kao jedan mali, običan lunapark. Danas se na površini od oko 5 Ha nalazi jedan od najpopularnijih zabavnih parkova u ovom dijelu Europe. Za 13 velikih adrenalinskih atrakcija i desetak manjih koje su u funkciji svakodnevno od travnja do konca godine po cijeli dan, treba izdvojiti 36 Eura dnevno + 5 Eura za parkiranje automobila.

    Dvodnevna ulaznica je povoljnija (54 Eura). Ako želite zaobilaziti poduže čekanje u redu možete za dodatnih 15 Eura kupiti posebnu “express“ propusnicu. Naravno, to nije sve, jer kako odoljeti fotografiji na kojoj se vidi paničan izraz lica na „slobodnom padu“, prigodnim suvenirima i jelu i piću koji se nude na svakom koraku. Uz prosječnu dnevnu posjetu od 50.000 posjetitelja i prosječnu potrošnju od 70 Eura, ovaj zabavi park za sve generacije, dnevno utrži 3,5 milijuna Eura.

    Pored „Gardalanda“, tu su još i „Movieland“, „Safari park“ i desetak sličnih tematskih parkova diljem regije. Ljubiteljima prirode se nudi posjeta parkovima prirode, kojih ima 5, kao i eko parkova. Za poboljšanje zdravstvenih performansi brinu i dvije termalne rivijere kao i cijeli sustav pješačkih i biciklističkih staza do kojih se može doći i specijaliziranim autobusima za prijevoz pješaka i biciklista. Tu je i posebna rotacijska, panoramska žičara koja vodi do 1.700 m visokih skijaških i pješačkih staza Monte Balda.

    Praktični Talijani

    Ako se čovjek umori od kupanja, rekreacije, zabave i kulture, uvijek može svratiti u neki od živopisnih gradića uz obalu Lago di Garda. Uređene povijesne jezgre nude dobru ponudu za shopping. Zanimljivo je da se na Gardi ponašaju kao na pravom „Mediteranu kakav je nekada bio“. Sredinom dana, od 14,00 do 16,00 obavezna je pauza.

    Život je na ulici, u kalama. Zanimljivo je rješenje i mogućnost trgovaca da zakupe dodatne metre javne površine uz svoj lokal na kojoj slobodno izlažu svoju ponudu. Svaki ugostiteljski lokal u povijesnoj, zaštićenoj jezgri također „uzurpira“ uske uličice postavljanjem ljetnih terasa. Prolaz se tako nerijetko sužava za dvije trećine, ali upravo to i daje mjestu šarm Mediterana.

    Praktični Talijani dopustili su i postavljanje „nadžbuknih“, lijepih izloga na uličnu stranu zidova lokalima koji nemaju velikih staklenih površina a nalaze se u zaštićenim povijesnim građevinama. Ako tome dodamo i činjenicu o zaista minimalnim tehničkim uvjetima za lokale, onda zaista moramo naglasiti da Italija pruža mogućnost svojim poduzetnicima da se lakše nose s bremenom sveprisutne ekonomske krize.

    Ti ustupci za nas u Hrvatskoj izgledaju nevjerojatni : Brunch bar na elitnoj lokaciji, tik uz zgradu Poglavarstva Peschiere, s prostranom terasom koja gleda na jezero, ima samo jedan „unisex“ sanitarni čvor, bolje rečeno zahod, s WC školjkom i umivaonikom u istoj prostoriji. Problem? Ne, uopće. Malo strpljenja nakon savršenog espressa i sladoleda (jedno i drugo je svuda izvrsno, najbolje), a ako niste zadovoljni sanitarijama, slobodni ste izabrati neki drugi od mnogobrojnih ugostiteljskih lokala.

    Cijene? Espresso 1 Euro, kuglica sladoleda (kugletina), također, pizza ili pašta od 5,5 do 7 Eura, velika ljetna mix salata od 4,5 do 7 Eura, kvalitetniji mesni menui 12 do 20 Eura. Smještaj u sobama s buffet doručkom na agroturističkom domaćinstvu s bazenom, 30 Eura po osobi… preračunato u Kune zvuče kao hrvatske.

    Svejedno, i na Gardi su hit sezone Supermarketi a velika većina ugostiteljskih objekata nudi pizza- pasta menue koje možete pojačavati slaganjem primo i secondo, možda još i dolce, prema tome koliko vam dnevni proračun dozvoljava. Vremena obilate potrošnje na hranu i piće su, čini se, prošlost i u Italiji kao i u Hrvatskoj.

    Ipak ne možemo se oteti dojmu da upravo lakoća poslovanja s jedne strane i raznovrsnost ponude s druge strane daju ipak rezultat veće prosječne potrošnje po gostu ili noćenju u odnosu na HR turizam. Dali možemo nešto naučiti? Da ako to želimo i ako hodamo otvorenih očiju po svijetu. Za početak možda posjetiti „Gardaland“!?

    Latest Posts

    Ne propustite

    Newsletter

    Ostanite u kontaktu i primajte najnovije savjete!