Dantes anketa : Što bi vaša lokalna turistička zajednica trebala popraviti za iduću sezonu?
Na ovo smo pitanje dobili 1.088 odgovora.
Pitanje djelokruga nadležnosti turističke zajednice mjesta, općine i grada ovih je dana aktualizirano raspravom u Hrvatskom saboru o „Prijedlogu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o članarinama u turističkoj zajednici“. U toj se raspravi moglo čuti dosta netočnih konstatacija. Izgleda da još uvijek ne poznajemo dovoljno Zakon o turističkim zajednicama ali niti razliku između lokalnih, regionalnih i nacionalne turističke zajednice. Slabo se poznaje i priroda prihoda sustava turističkih zajednica, raspodjela i namjena tih sredstava. O tome ćemo jednom drugom prilikom.
Odgovori ispitanika potvrđuju dilemu o stvarnoj ulozi lokalne turističke zajednice. Ne mali broj ispitanika očekuje od turističke zajednice da im „dovodi goste“, odnosno „napuni smještaj“. Treba podsjetiti da su bivša turistička društva u bivšoj državi između ostaloga imala i „recepciju kućne radinosti“ pa su doista i „punila kapacitete“. Prelaskom na tržišno gospodarstvo, početkom devedesetih godina prošlog stoljeća, ta je mogućnost ukinuta.
Od ostalih poželjnih aktivnosti, prema mišljenju ispitanika, lokalna turistička zajednica bi se trebala baviti – promocijom, čak i marketingom, organizacijom manifestacija, raznih kulturnih, zabavnih, sportskih manifestacija i aktivnostima komunalnog uređenja mjesta.
Odmah na početku moram istaknuti ne mali broj odgovora koji izražavaju zadovoljstvo s načinom rada lokalne turističke zajednice: „neka nastavi kao prošle godine“, „dobra je a uvijek može bolje“, „dobro su već i ove godine odradili“, „dobro surađujemo“, „iskreno mislim da su napravili sve kako treba“, „jako smo zadovoljni radom naše TZ“, „kao i sve do sada, super rade svoj posao“, „lokalna TZ se trudi iznad mogućnosti“, „lokalna TZ funkcionira dobro“, „lokalna TZ već godinama čini sve što može“, „lokalna TZ daje puno toga za unapređenje turizma u našem kraju“, „lokalna TZ je ove godine napravila i više nego potrebno, svaka čast TZ Brtonigla“, „mislim da je naša TZ jako brzo pripremila nas i pružila nam potporu“, „mislim da moja TZ jako dobro radi svoj posao“, „mislim da oni dobro rade promociju“, „mislim da radi kvalitetno“, „mislim da su dali sve što su mogli“, „mislim da su ok“, „napravila je što je u njenoj moći“, „naša lokalna TZ radi odlično“, „naša lokalna TZ se dobro snašla“, „naša TZ se uvijek trudi poboljšati situaciju“, „naša TZ je odlična i vrlo aktivna“, „naša TZ radi i puno se trudi“, „naša TZ radi odličan posao unatoč lošoj financijskoj situaciji“, „naša TZ se trudi redovnim ažuriranjem informacija, trudi se oko marketinga“, „TZ Zlarin je jako dobro organizirana“, „TZ Hvara ne treba ništa popraviti“, „potpuno sam zadovoljna radom TZ Krk“… samo su neki od odgovora zadovoljnih ispitanika.
Naravno ima i onih koji su nezadovoljni radom svoje lokalne TZ, ili misle da treba potpuno ukinuti sustav turističkih zajednica.
Neki konkretno ističu što treba popraviti: „ucrtati Salatić, Vrh i Kosić na plan grada Krka. Ostalo sve korektno odrađuje“, „više vouchera s popustima na lokalne atrakcije“, „više angažmana na web stranicama“, „urediti pristup plaži i pješačku ili biciklističku stazu“, „urediti planinarske putove“, „ujediniti ponudu svih destinacija u jednu“, „besplatni turistički bus koji vozi turiste na plažu i do ugostiteljskih objekata“, „subvencionirati jeftine letove“, „povećati kapacitete kupališta i parkirališta“, „utjecati na željezničku i avio povezanost“, „ne znam što oni uopće rade, kakva im je funkcija u Makarskoj ?“, „neka naprave kvalitetne fotografije destinacije koje se mogu koristiti u promociji“, „nemamo inače nikakve koristi od njih“, „naša TZ ne radi apsolutno ništa“, „naša lokalna TZ je jako loša“, „treba puno toga unaprijediti i promijeniti“, „moja TZ bi trebala nekoga zaposliti da imamo neku podršku ili nas predati gradu na vođenje“, „malo češće izlaziti iz ureda“, „kreirati nove turističke proizvode“, „ažurirati internet stranice“, „biti proaktivan a ne samo prosljeđivati tuđe mailove“, „omogućiti turistima više card pogodnosti“, „ukinuti se“, „ugasiti se“ …ovo su samo neki od kritičkih osvrta.
Najviše je bilo upravo ovakvih odgovora koji ukazuju na djelomično ili potpuno nezadovoljstvo radom lokalne turističke zajednice. Međutim, kao što sam već napisao, ipak treba poznavati kompetencije turističke zajednice na razini mjesta, općine, grada pa onda u tom smislu kritički sagledati aktivnosti. No o tome u novome članku.
Ispitanici velikim djelom smatraju da je sustav naplate davanja nepravedan i da bi trebao poštivati razinu ostvarenog prometa. Generalno su protiv paušala i traže povratak na turističku pristojbu po prometu.
Što se turističke članarine tiče, dio ispitanika je za potpuno ukidanje a dio da se vrati na model do 2020. kada se je plaćala na ukupan promet različitim postotkom u ovisnosti o razredu turističkog mjesta: „članarinu prema zaradi“, „da troškovi budu manji kao što je i prihod“, „smanjiti turističku pristojbu“, „mjere olakšice za stradale u potresu“, „korigirati namete na niže“, „ukinuti članarinu“, „vratiti cijenu paušala na prošlogodišnju po zonama“, „osloboditi turističke pristojbe one koji nisu ostvarili ni jedno noćenje ili jako malo, „odustati od potraživanja članarina““…
„Sad i odmah u svim medijima zahvaliti se svim gostima iz svih zemalja koji su i ove godine posjetili Hrvatsku i Kvarner i ostali vjerni gosti“, „savjetovati se jednom s privatnim iznajmljivačima o gostima i njihovim potrebama“, „održavati seminare za iznajmljivače“, „komunicirati s iznajmljivačima u vidu savjetovanja“, „educirati iznajmljivače“, „educirati vlasnike restorana i barova“, „dati veću podršku iznajmljivačima“, „više poraditi na edukaciji“, „bolju komunikaciju s iznajmljivačima“, „uključiti predstavnike obiteljskog smještaja u turističko vijeće“, „organizirati susrete iznajmljivača“, „organizirati dane otvorenih vrata“… To su impresije o (ne)uvažavanju iznajmljivača od strane lokalne turističke zajednice.
Komunalna djelatnost je također nešto što se upućuje na adresu turističke zajednice: „angažirati se s komunalnom firmom na čišćenje destinacije“, „bolje zbrinjavanje otpada“, „osigurati barem minimalnu infrastrukturu za cikloturizam“, „očistiti Jablanac, tražiti da se osigura jedan smetlar barem srpanj i kolovoz“, „urediti plaže za vlasnike pasa“, „urediti plaže i putove“, „postaviti posude za vrećice sa psećim izmetom“, „pokušati utjecati na dinamiku građevinskih radova“…
Što se marketinga tiče, dio ispitanika smatra da je i to u ingerenciji lokalne turističke zajednice: „subvencioniranje jeftinih letova“, „poraditi na marketingu za domaće tržište“, „ostaviti nižu cijenu Jadrolinije“, „napraviti dobru analizu profila gostiju u destinacijama na nivou grada, mjesta, ulice…“,“nama treba vraćanje superbranda Makarska rivijera“, „na web portal dodati detaljnije profile iznajmljivača“, možda da se za naš kraj pokrene osmišljavanje branda kao regije“, „pratiti strana tržišta i trendove“…
Zaključak možda može biti ovaj odgovor jednog od ispitanika: „lokalna TZ nema sredstava i alate za promociju destinacije, treba stvarati DMO koja bi radila aranžmane i razvoj proizvoda“
Dantes.com.hr