B&B
Noćenje s doručkom (engl. bed and breakfast) danas predstavlja najtraženiju uslugu smještaja, koja prevladava u hotelima širom svijeta. Koriste ju poslovni putnici, „city break“ putnici, parovi na proputovanju, turisti – istraživači destinacije, polaznici seminara, edukacija, tečajeva, izlagači na sajmovima i tako dalje.
Jedna od najpoznatijih online turističkih agencija (engl. online travel agency – OTA), Airbnb platforma je nastala kada su osnivači ponudili veliki broj smještajnih jedinica povodom održavanja velikog kongresa u Chicagu. Naime, budući da su stanovi bili prazni, osnivači Airbnba su ih opremili madracima na napuhavanje (engl. air) i setom namirnica za doručak (engl. B&B). Taj je potez polučio tolikim uspjehom da je potaknuo tim osnivača kojega su činili Brian Chesky, Joe Gebbia i Nathan Blecharczyk na pokretanje sada već planetarno poznate platforme za rezervaciju smještaja.
Noćenje s doručkom se smatra najstarijom uslugom smještaja. Još u davnim vremenima ljudi koji su putovali boravili bi kod prijatelja, poznanika, pripadnika istog staleža, istog ceha, a sobu i zajutrak dijelili bi solidarno jedni s drugima.
Na križanjima puteva postojala su mjesta za okrjepu konja i putnika, svojevrsne gostionice (engl. guest house) koje su nudile i prenoćište u sobi uz plaćanje. Istu uslugu su od početka svog osnutka nudili samostani, i to osobito za vrijeme hodočašća. Zanimljivo je da je to bio glavni razlog pokretanja proizvodnje piva u samostanima – kako bi se okrijepilo veliki broj hodočasnika.
Razvojem automobila i autocesta gostionice – odmorišta su zamijenili moteli, također na osnovi usluge noćenja s doručkom.
Prvi turisti na Jadranu boravili su u privatnim kućama uz uslugu noćenja s doručkom. Kasnije su se na tu uslugu nadovezali pansioni pa hoteli.
Brendiranje destinacije putem usluge noćenja s doručkom
Najpoznatije ruralne destinacije poput Toscane, Provanse, Tirola, Südtirola i Bayerna imaju razvijenu i istaknutu uslugu doručka. Kvalitetna i na zdravi način proizvedena hrana stavlja se u prvi plan. Kad se sjetimo, primjerice, Slavonije, jedna od prvih asocijacija je upravo to – dobra, domaća, zdrava hrana; što navodi na zaključak da taj osnovni obrok na putovanju može postati jednim od zaštitnih znakova destinacije.
Putem usluge doručka na najjednostavniji je način moguće odgovoriti na želje gostiju, ali i ostvariti ciljeve na razini čitave destinacije. Tako se, recimo, uključivanjem hrane iz lokalnog uzgoja u ponudu smještaja potiče proizvodnja izvrsnih poljoprivrednih proizvoda na malim obiteljskim gospodarstvima. Takva proizvodnja postaje isplativom plasmanom kroz obrok.
Drugim riječima, najbolje naplaćeni poljoprivredni proizvod je onaj na tanjuru. Kad takvu uslugu konzumiraju stranci onda govorimo o posrednom izvozu domaćih poljoprivrednih proizvoda, čime jačamo vanjskotrgovinsku bilancu zemlje. Umjesto uvoza poljoprivrednih proizvoda, koji su često upitne kvalitete, potiče se izvoz domaće poljoprivredne proizvodnje.
Uobičajene asocijacije koje se vežu uz ruralni prostor jesu poljoprivreda, domaće životinje, čisti zrak, mir, tišina, doticaj s biljnim i životinjskim svijetom, očuvani eko sustav, aktivnosti u prirodi te dobra domaća hrana koja je često glavni motiv putovanja odnosno odabira destinacije ili smještajnog objekta. Usluga doručka je najbolji način prezentacije, ponude domaćih proizvoda malih poljoprivrednih proizvođača. Takvi proizvodi se kroz doručak promoviraju pa mogu postati ‘tražena roba’.
Nudeći uslugu noćenja s doručkom (B & B), mi privlačimo posebnu kategoriju gostiju koji su u pravilu više platežne moći, ali u isto vrijeme racionalni i ne žele trošiti (pre)veliki novac na skup hotelski smještaj visoke kategorije.
To su gosti koji ne žele boraviti u smještaju već žele istraživati destinaciju. Rezultat je da tijekom dana imamo ‘mirnu’ kuću s manje zahtjevnim održavanjem smještajnog dijela i zajedničkih prostora. Soba se obilazi i čisti svakodnevno pa je čišćenje između smjene gostiju kraće i lakše.
Značajke i vrste doručka
Doručak se smatra najvažnijim obrokom u danu. „Doručkuj kao kralj, ručaj kao princ, večeraj kao siromah“, stara je narodna uzrečica. Ovdje se, prije svega, misli na cjelodnevne aktivnosti za koje treba prikupiti energiju tijekom doručka. Što dan više odmiče, vrijeme provedeno u aktivnostima je kraće pa je, stoga, i potrebno trošiti manje energije.
Doručak može biti obiman i raznolik obrok jer se kroz dan sve to ‘potroši’ kroz aktivnosti. „Ljubav ide kroz želudac“, mudra je izreka koja govori o tome da je zadovoljstvo kvalitetom hrane odlična podloga za dobro raspoloženje i lučenje hormona sreće. Naravno, nekada je umješnost žene u spravljanju obroka bila često spominjana vrlina. Danas, neovisno o tome tko sprema doručak, ako se on dijeli s dragim osobama u lijepom ambijentu i bez vremenske stiske, doručak zaista predstavlja dobar početak novog dana. Gost koji je blagovao dobar doručak – zadovoljan je gost.
Osnovni sastojci kvalitetnog doručka su sljedeći:
Kruh – više vrsti, mogućnost tostiranja kruha
Namazi – slatki i slani (sir, maslac, džem, med, čokoladni namaz)
Žitne pahuljice – više vrsti
Voće – svježe, sezonsko i / ili voćne salate
Jaja – termički obrađena po narudžbi
Naresci – suhomesnati, sir, nekoliko vrsti
Kolači – barem dvije vrste
Napitci – voda, voda s limunom, prirodni sok, topla voda za čaj, kava, kakao, mlijeko
Ostali mliječni proizvodi – obični i voćni jogurt, vrhnje
Posebna prehrana: bezlaktozno mlijeko i mliječni proizvodi, bezglutenski pekarski proizvodi, bogata ponuda voća i povrća za vegane
Za vrijeme doručka se stvaraju planovi za kreiranje aktivnosti tijekom dana. Istraživanje destinacije puno je ležernije nakon dobrog doručka jer sljedeći obrok ne mora biti strogo vremenski zadan već na mjestu i u vrijeme kada se stvori dobra prilika i kad nam odgovara.
Iskoristivost i održavanje prostora te vrste soba
Noćenje s doručkom omogućava bolju iskoristivost prostora imajući u vidu cijenu gradnje, opremanja i održavanja objekta i postizanje prihoda za određenu kvadraturu prostora. Na primjer, jedan četverokrevetni apartman zauzima prostor od 60 do 80 m2 i njegova cijena se kreće u rasponu od 20 do 40 eura po osobi na dan. Na istoj površini moguće je organizirati dvije do tri sobe s kupaonicom gdje će cijena noćenja s doručkom po osobi iznositi od 50 do 70 eura.
Čišćenje i održavanje soba je jeftinije i jednostavnije od apartmana. U sobama nema kuhinje, niti prostora u kojemu gosti borave cijeli dan, sobe se čiste svakodnevno što uzima manje vremena, a prostor se redovito održava.
Što se tiče angažmana radne snage, kod noćenja s doručkom jedna osoba na četiri sobe ima puno radno vrijeme, tj. četiri sobe omogućavaju prihod za upošljavanje jedne osobe. Drugim riječima, ekonomska isplativost zapošljavanja jedne osobe u pružanju ugostiteljskih usluga kod malih poslovnih subjekata počinje upravo od kapaciteta četiriju soba s doručkom. Već smo ranije naveli koje su prosječene cijene ove usluge i da se ovakav smještaj traži kroz cijelu godinu. Volumen posla također pokriva osam-satno radno vrijeme jedne osobe.
Usluga se sastoji od noćenja u komfornoj dvokrevetnoj sobi koja ima svoju kupaonicu, wc; a rjeđe se traži soba koja dijeli sanitarije. Uz noćenje u dvokrevetnoj, trokrevetnoj i jednokrevetnoj sobi ili u obiteljskoj sobi (dvije međusobno spojene sobe s jednim tušem i zasebnim wc-om) nudi se i usluga doručka koja je obično uključena u cijenu boravka. Doručak je najčešće serviran kao samoposlužni, pri čemu se jedino jaja pripremaju po želji gosta.
Od nekadašnjih svratišta i gostionica, s vremenom su se sobe s doručkom ‘probile’ sa začelja na sam vrh ponude kvalitetnog smještaja. Danas je „B & B“ sinonim za alternativni hotel, gdje su sobe prostrane i uređene po hotelskim standardima s modernim kupaonicama, a doručak je raznolik i bogat.
Nedo Pinezić