Održiv i odgovoran turizam
Prihodi od turizma moraju služiti za dobrobit zajednice i očuvanje ekoloških, ekonomskih i socijalnih vrijednosti destinacije.
Zašto je to važno?
Turizam se razvijana na osnovu prirodnih, kulturnih i ljudskih resursa neke destinacije. Ako se ti resursi unište nestaje i osnova za funkcioniranje jedinstvene turističke ponude, pada potražnja. Ovo je jednostavan odgovor kojega će svatko razumieti. Naravno cjeloviti odgovor je puno kompleksniji. Dolazimo do pitanja opstanka naše civilizacije i planeta.
Primjeri dobre prakse
Najveći globalni savjetnik za putovanja Trip Advisor sa svojih 360 milijuna korisnika, pokrenuo je markicu”Green leaders”https://www.tripadvisor.com/GreenLeaders .
Najveći svjetski touroperator TUI koji operira s 30 mil. putnika godišnje, koji posjeduje 141 putnički zrakoplov, zapošljava 54.000 djelatnika, pokrenuo je također “zeleni program” https://www.tuigroup.com/en-en/responsibility. Od uvođenja , 2012.,realizirali su 10 mil. “zelenih” putovanja. U Velikoj Britaniji 2/3 hotela s kojima posluje TUI provode načela odgovornog turizma
Zeleni plan razvoja ruralnog prostora
U razvoju ruralnog prostora koji je u najtješnjem kontaktu s prirodom vodi se računa o principima održivog turizma. Nositelji razvoja usmjeravaju turističku industriju prema standardima odgovornog turizma. Hrana, voda, energija, (lokalna), proizvodi se na odgovoran i održiv način, uz (re)afirmiranje autentične kulturne materijalne i nematerijalne baštine, poticanje demografskog rasta. To su osnovni resursi razvoja održivog turizma. Obiteljski smještaj je dio turističke ponude bazirane na održivosti. Kod održivog razvoja turizma se preporučuje iskorištavanje svih postojećih kapaciteta a tek onda pokretanje ekološki prihvatljivog načina izgradnje novih.
Što obuhvaća obiteljski smještaj ?
Obiteljski smještaj u najširem značenju obuhvaća sve vrste smještaja baziranog na uključenosti cijele obitelji u poslovne procese. Sobe, apartmani, kuće za odmor, vile s bazenom, mali kampovi, hoteli, hosteli, integralni i difuzni hoteli i hoteli baština, seoska domaćinstva…bez obzira na vrstu i oblik registracije djelatnosti, spadaju u obiteljski smještaj.
Obitelj je osnovna socijalna i ekonomska jedinica društva
Funkcioniranje jedne obitelji se kao ekonomski model vrlo uspješno prenosi i u sferu poduzetništva. Filozofija obiteljskog poduzetništva oslonjena je na egzistencijalno pitanje više generacija pa se i rast odvija polako i stabilno. Usporedno s povećanjem materijalne osnove kroz godine i generacije povećava se i volumen prenesenog znanja i domaćinskih manira. Tako i destinacija čuva svoju autentičnost, posebnost, prepoznatljivost. Kada se ovakav model nadopuni zajedničkim sadržajima koji mogu biti i u suvlasništvu samih domaćina (javni golf tereni, biciklistička i pješačka infrastruktura, žičare, …) tada destinacija dodatno dobiva na ugledu, produženju sezone, privlači novu publiku, ostvaruje vrijednosni rast. Takav primjer prepoznajemo u alpskim zemljama (Švicarska, Austrija, Bavarska, Dolomiti…).
Nedo Pinezić