Biciklom na otok sreće
Kvarnerski otoci su čudo. Svaki je otok svijet za sebe – geomorfološki, po razvedenosti obale, po flori i fauni, sastavu tla, povijesti, kulturi življenja… Veliki otoci, relativno dobro dostupni s otoka Krka koji postaje „most poslije mosta“ na plavoj magistrali što povezuje otočni jadranski niz.
Putovanje biciklom, osobito onom pojačanom elektromotorom, u ljetnim mjesecima prvi je izbor za upoznavanje otoka. Tiha, dovoljno brza za dobru dnevnu mobilnost a opet dovoljno spora za uživanje u pogledu, pogodna za zaustavljanje na svakom mjestu… E bike je ekonomično prijevozno sredstvo za kojega se uvijek nađe mjesta na trajektu pa ne treba strahovati o koloni vozila koja čekaju na ukrcaj.
Živimo u prekrasnom kraju iako zbog radnih obaveza ne uspijevamo ostvariti godišnji odmor u najljepšem dijelu godine, ipak uspijevamo „ukrasti trenutke za sebe“, dapače, „ukrasti dan“.
Nedjelja je bio taj dan kad smo se s Krka uputili na Rab preko trajektnog pristaništa Valbiska. Trajekt kreće u 07:45, cijena putne karte za osobu u jednom smjeru je 45,00 kn kao i za bicikl, 180,00 kn povratna karta. Povratak iz Lopara za Valbisku je u 18:30, plovidba traje sat i četrdeset minuta. Sve je optimalno za izletnički jednodnevni program.
Sama plovidba je već doživljaj. Veliki, komforni trajekt „Lošinj“ sa sjajnom posadom, zaista udobnim salonom, sjajnom kavom i predobrim pogledom na okolne atrakcije s dviju paluba, pravo je mini krstarenje. Ruta prolazi kraj otoka Plavnika, hridi Galun, s pogledom na grad Krk, Staru Bašku, otoke Prvić, Grgur, Goli, Cres, Lošinj, Pag…
Od Lopara do Raba
U Loparu već na samom pristaništu počinje biciklistička staza koja, uz male prekide, vodi do Gornje Supetarske Drage. Ova staza je dobra, pruža sigurnost biciklistima koji su izdvojeni od ostalog prometa. Na vrhuncu uspone odmorište „Zlatni zalaz“ s predivnim pogledom na arhipelag.
Putovanje iz Supetarske Drage do grada Raba najbolje je nastaviti prometnicom jer kombinirana pješačko – biciklistička staza ima česte prijelaze s jedne na drugu stranu prometnice, iznenadna suženja, nepropisno parkirana vozila …sve to čini vožnju takvom stazom opasnom jer pad na kolnik može biti neugodan a sudar s nadolazećim vozilima neizbježan.
Vožnja od Lopara do grada Raba traje četrdesetak minuta, nagrada je dolazak u predivni ambijent stare gradske jezgre. Kolač i kava kao nagrada u jednom od lokala „točka je na i“ podužeg pedaliranja. Okrijepljeni novim kalorijama krećemo u šetnju gradom. Šetnja dugom, rodovima bogatom rivom, pravi je doživljaj. Tu srećemo i kapetana Marina Crnčića koji svakodnevno brodom „Tajana“ dovodi turiste iz grada Krka u grad Rab u sklopu cjelodnevnog, vrlo sadržajnog izleta. Tu je i brod „Angiolina“ koji također s otoka Krka, iz Baške dovodi turiste na sličnoj turi u Rab.
S Raba na Pag biciklom?
Našu je pozornost najviše privukao jedan manji, linijski brod „Rapske plovidbe“ koji spaja Rab i Lun na susjednom Pagu. Lun je nekada bio u sastavu općine Rab. U glavnoj sezoni od 01. 07. do 31. 08. ova linija kreće iz Raba prema Lunu subotom, nedjeljom i ponedjeljkom u 12:00 a utorkom, srijedom, četvrtkom i petkom u 09:00, 12:00 i 17:00. Iz Luna za Rab prometuje subotom, nedjeljom i ponedjeljkom u 07:30 a ostale dane u 07:30, 10:00 i 16:00. Cijena karte za putnika je 40:00 kn. Na brod se može i biciklom a cijena karte za bicikl je također 40:00 kn. U međusezoni (01.06. – 30.06. i 01.09. – 30.09.) ova linije prometuje iz Raba prema Lunu svakoga dana osim četvrtka s polaskom u 12:00 a četvrtkom još i u 09:00 i 17:00. Isto tako i iz Luna za Rab svakoga dana osim četvrtka u 07:30 a četvrtkom i u 10:00 i u 16:00. U ostalim mjesecima linija prometuje ponedjeljkom, srijedom i petkom s polascima iz Luna u 07:30 i iz Raba u 12:00. Ako se putuje iz Krka s namjerom da se posjeti i Pag, treba računati s noćenjem u Lunu. To može biti sjajan dvodnevni izlet. Vrtove lunjskim maslina (https://www.olive-gardens.eu/) zgodno je obići na biciklu a delicije restorana Tovarnele već smo isprobali. Ovu ćemo avanturu planirati za jednu drugu zgodu, danas ostajemo na Rabu.
Gornjom ulicom do Rapske katedrale uz povremeno „zavirivanje“ u bočne kale koje se spuštaju prema moru, uživanje u panoramskom pogledu prema Lošinju i Pagu i na koncu kupanje ispod gradskih zidina i Park – šume Komrčar. Rijetko viđen sklad stare gradske jezgre, gradskih zidina, četiri rapska zvonika, park – šume i gradske plaže. Sve je tako prirodno, usklađeno, oku ugodno, mirno, pitomo. More ugodno toplo, morsko dno s velikom oblucima i „prokrčenim“ stazama sitnog šljunka. Uz obalu šetnica s kamenim klupama i proširenjima za sunčanje ili uživanje u hladovini borovih grana. Rab zaista ima onaj „štih“ drevnih turističkih rivijera.
Lopar je nastao na pradavnom ušću rijeke
Odlučili smo ostatak dana provesti u Loparu. Upućujemo se istim, jedinim putem primjerenim našim gradskim biciklima u Lopar. Glavno odredište i „centar svita“ je Rajska plaža. Ova je plaža rangirana u top 10 jadranskih i top 100 mediteranskih plaža. 1,5 kilometara rajske plaže tek je dio pješčanog svijeta Lopara: Mel, Crikvena, Siće, Ciganka, Sturić, Dubac, Podšilo, Sahara, Podpećine, Stolac, Kaštelina, Livačina, plaža za pse …, ukupno čak 22 plaže se mogu naći na prostoru općine Lopar. Sve su to pješčane plaže u uvalama Loparskog poluotoka koji je u naravi jedan veliki pješčani masiv. Na stranicama J.U. Priroda (www.ju-priroda.hr ) naći ćete sljedeći podatke o poluotoku Lopar: „Poluotok Lopar na sjeveroistočnom dijelu otoka Raba jedan je od nekoliko primjera zaštićene geološke baštine. Građen je od eocenskih lapora i pješčenjaka koji su nastali u okolišu estuarija pradavne rijeke, prije otprilike 40-50 milijuna godina. Tijekom više tisućljeća, snažne su bure i morski valovi oblikovali reljef Lopara koji je sličan ispruženim prstima na ruci s brojnim uvalama u kojima su pješčani žali. Uz obalu i u unutrašnjosti poluotoka erozija je stvorila zanimljive oblike pješčanih piramida, a cijelo je područje izrazito bogato ostacima ljuštura pradavnih organizama, krednjaka, puževa i školjkaša koji su živjeli u doba nastanka loparskih stijena u eocenu“. Vau ! hodamo, bicikliramo po povijesnim naslagama starim 50 milijuna godina ! Ipak naši gradski bicikli nisu pogodni za vožnju po poluotoku, za to ipak treba imati offroad bicikl. To će nam biti sljedeći izazov.
Baterije naših e bicikala se još uvijek dobro drže ali naša je energija pri kraju, treba nam okrjepa. Upućujemo se u središte zbivanja – na Rajsku plažu. Tu smo se uspjeli izboriti za stol na terasi prepunog plažnog objekta. Brza hrana, brza usluga, simpatično osoblje i pivo pomiješano s mineralnom, „napunjene baterije“ i zadovoljstvo zagarantirano. Još nedostaju kava i sladoled što smo potražili na samom ulazu u Rajsku plažu.
Vrijeme do polaska trajekta odlučili smo iskoristiti za još jedno kupanje na plaži u blizini pristaništa. Kupanje je toliko ugodno da se čovjeku ne da izaći iz mora. Stiže naš „Lošinj“ koji nas vodi s Raba na Krk. Povijest otoka, grada Raba i mjesta Lopar prebogata je zanimljivostima. O tome su napisane knjige, znanstveni radovi…Naprosto nas ovaj predivan otok zove neodoljivim zovom i uvijek mu se rado vraćamo (www.rab-visit.com). Bio je ovo jedan vrlo ugodan jednodnevni, aktivni izlet kojega rado preporučujemo.
www.nedopinezic.com