Za mjesec dana je Uskrs, kada tradicionalno počinju putovanja prema Jadranu
Uskrs je uvijek bio „prvo prolazno vrijeme“ morske turističke sezone. Prvi masovniji dolasci u tjednu proljetnih školskih praznika većine europskih zemalja, bili su indikator potražnje tržišta za ponudom na Jadranu.
Ove godine bi se, prema trenutnoj situaciji, moglo u dobroj mjeri ponoviti stanje od prošlogodišnjeg Uskrsa. Baš sada naime većina naših najvažnijih emitivnih zemalja ulazi u uzlaznu putanju povećanja oboljelih od Covida 19. Susjedne zemlje Slovenija, BiH,Srbija, Crna Gora, Mađarska ali i Austrija, Njemačka, Češka redom objavljuju ili produženje mjera zatvaranja ili čak postroženje postojećih mjera.
Stanje u Hrvatskoj također ide prema stanju iz studenog prošle godine. Tada smo imali osjetan rast broja zaraženih nakon nekih masovnih okupljanja i povratka učenika u školske klupe. Sličnu situaciju imamo i sada. Već sada je Njemačka isključila iz mogućnosti putovanja sve jadranske regije osim Istarske županije.
U ostalim županijama na Jadranu će očito jedini mogući turistički promet za Uskrs biti onaj domaćih turista. No i to je pod znakom pitanja ako nam brojke „podivljaju“ kao u navedenim zemljama. Možda će biti izuzetaka za one domaće putnike koji su primili cjepivo protiv Covida 19 ali takvih je još uvijek premalo. Pitanje je hoće li cijepljeni stranci imati preporuku putovati u regije koje nisu „zelene“ ? Teoretski bi mogli, međutim sve će ovisiti o preporukama njihovih vlasti a znamo kako se po tom pitanju taktizira ne bi li se što veći dio turista zadržao u vlastitoj zemlji.
Zbog svega navedenog najvažnije aviokompanije su također odgodile svoje prve letove prema hrvatskom Jadranu za konac svibnja, početak lipnja.
Vraćamo se dakle na domaće turističko tržište koje se je pokazalo izdašnijim od očekivanja u prva dva ovogodišnja mjeseca. Činjenica je da veliki broj hrvatskih putnika već godinu dana nije putovao izvan Hrvatske ili su to činili na kraće vrijeme i u bliža odredišta. Sjetimo se da smo u „normalnim“ godinama svake zime ispraćali oko 200.000 hrvatskih skijaša na inozemna skijališta. Najviše se odlazilo u Austriju, Italiju, Sloveniju, Francusku. Ove je godine daleko manji broj skijaša pohodio skijališta na zapadu a dio njih je svoju strast prema alpskom skijanju zadovoljio na istočnim skijalištima, prvenstveno na Jahorini u BiH.
U svakom slučaju više desetaka tisuća hrvatskih putnika već sada vikendima istražuje svoju zemlju kad već ne mogu putovati izvan zemlje. To je jedan novi potencijal od kojega domaći turizam ima i te kakve koristi.
U očekivanju nekih novih akcija hrvatskih turističkih vlasti, poput „tjedna odmora vrijednog“, domaća turistička ponuda prepuštena je sama sebi u osmišljavanju primamljivih uskršnjih, obiteljskih paketa. Čini se da promotivna mašinerija sustava turističkih zajednica poduzima aktivnosti primarno na inozemnom tržištu dok je domaće prilično u sjeni ovih inozemnih aktivnosti.
No, kako procjenjujemo, prvi će ipak krenuti domaći turizam i biti će nam glavni oslonac sve do konca svibnja. Bitka za ljetnu sezonu i posezonu vodit će se po principu „last minute“ akcije ovisno o stanju zaraze po hrvatskim regijama, procijepljenosti stanovništva na emitivnim tržištima i vrijednosti za novac koja će se nuditi na različitim turističkim odredištima.
Za domaćine obiteljskog smještaja od iznimne je važnosti pridržavanje protuepidemijskih mjera koje smo imali i lani. Većina domaćina neće biti cijepljena do početka glavne turističke sezone a 30% njih su ljudi starije životne dobi. Kada se pribroje i oni koji imaju kroničnih zdravstvenih problema, onda i 50% populacije domaćina predstavlja rizičnu skupinu. Zato „pamet u glavu“, primjenjujte iste metode kao i prošle godine, poštujte protokole „Safe staya“ koje ćete dobiti posredstvom svoje turističke zajednice. I naravno, čim se ukaže prilika, primite cjepivo protiv Covida 19. Ne odgađajte svoj red bez obzira na „marku“ cjepiva.
Nedo Pinezić