Pandemija Covid 19 samo je ubrzala trendove druge dekade 21. stoljeća. Problemi postaju vidljiviji, posljedice dopiru do svakog čovjeka pa jača i svijest o potrebi promjene ponašanja.
Pretpandemijska upozorenja
Turističko poslovanje iznimno je osjetljivo na pojave epidemija, zdravstvenih rizika a pandemija je u jednom trenutku potpuno „zamrznula“ sva putovanja.Cijeli je svijet stao. Turizam se počeo zadnji oporavljati ali ni približno onim tempom kojim je rastao prije pandemije. U vrijeme prije pandemije nagovještaji ovakvih, doduše blažih scenarija dolazili su uglavnom od stručne javnosti i nevladinih organizacija. Apeliralo se na potrebu smanjenja prometa sredstvima koja emitiraju CO2 u atmosferu. Turistička putovanja su se prva našla na udaru kritika. Ovakav scenarij bio je najavljivan ali zbog potrebe utjecaja na smanjenje emisije CO2.
Posljedica pretpandemijskih trendova i pandemijske akceleracije istih je ta da se navike turističkih putnika kao i način putovanja, odabir vrste smještaja mijenjaju ubrzanim tempom. Nepoznata turistička odredišta postaju privlačna. Ekološka svijest putnika jača, mijenja se odnos prema životinjskom i biljnom svijetu, prema hrani. Uključenost u lokalnu zajednicu na turističkom putovanju postaje važna.
Doživljajni turizam je dobio novo značenje. Sve je doživljaj, sve je u skladu s trendovima. Način putovanja, smještaj i sadržaji na turističkom odredištu, to su tri osnovna elementa koja čine doživljajni paket turističkog putovanja. Svaki od njih je prožet snažno izraženom ekološkom sviješću. Ekološka svijest danas podrazumijeva puno širi okvir: održivost, brigu za okoliš, brigu za lokalnu zajednicu, podršku lokalnoj ekonomiji.
Putovanja su (opet) zdravstvena potreba
Putovanja su nam potrebna zbog, prije svega, psihičkog zdravlja ali i zbog fizičkog oporavka. Danas, kao turistički putnici, želimo izaći “iz zatočeništva”, osjetiti slobodu, slobodno disati, uživati u malim stvarima. Želimo se više družiti sa svojim bliskim prijateljima, putovati zajedno sa svojom obitelji, želimo se kvalitetno odmoriti, imati svoj komoditet ali opet i biti aktivni, angažirani na putovanju. Svojim putovanjem želimo dati doprinos lokalnoj zajednici, želimo komunicirati s lokalnom zajednicom, naučiti nešto novo, bolje upoznati sebe iznutra, svoje istinsko ja. Na putovanju se želimo slobodno kretati i osjećati se sigurno.
Putovanja imaju naglašeni individualni karakter
O putovanjima se odlučuje u posljednji čas, ovisno o uvjetima za putovanje. Planovi o putovanju se razrađuju u krugu obitelji i prijatelja. Putuje se najviše automobilom, događa se i veliki povratak putovanja vlakom (www.regiojet.com ), popularni su mini i mikro kruzeri, najam malih plovila, kuća za odmor, mobilnih kućica u kampovima, kućica na stablu…Hrvatska je profitirala od putnika koji su do sada putovali na udaljenije destinacije.
Traži se privatni smještaj
Traže se dodir, kontakt s prirodom, zona privatnosti, komfor boravka, zabavni sadržaji u samom smještaju, dobra geo lokacija za izlete, mirno okruženje, dobra gastronomska ponuda. Ljubaznost i uslužnost domaćina su na cijeni kao i visoka razina higijene i mogućnost kontrole kontakata s većim brojem ljudi.
Ugošćavanje manirom najboljeg prijatelja ona je razina usluge koju gosti očekuju u malim, obiteljskim, boutique hotelima, hotelima s pet zvjezdica i luksuznim vilama, dobrim restoranima. Osobni kontakt s gostima i dalje je vrlo važan, iako se sve više odvija putem platformi za razgovor. Cijeni se osobna asistencija i pomoć pri istraživanju turističkog odredišta.
Turistički putnici su u potrazi za jedinstvenim doživljajem. Svatko želi biti poseban gost.
Vrijeme univerzalnih, masovnih paketa polako prolazi, svaki putnik traži osjećaj posvećenosti, jedinstvenog iskustva. Turistički putnici su u potrazi za “svojim” otokom, “svojom” uvalom, “svojim” selom, “svojim” imanjem, “svojim” domaćinima… nečim što je u trenutku odmora “samo moje”. Zato se cijeni izdvojeno vrijeme posvećeno gostu, osobito u poučavanju nekim vještinama, upoznavanju s “malim tajnama” turističkog odredišta. Posebno se cijeni vrijeme posvećeno zabavi djece, obiteljskim doživljajima.
Ponovno otkrivanje punog značenja marketinga
Marketing obuhvaća i koristi sva prethodna saznanja kako bi oblikovao ponudu, upravljao njome promovirao je i prodavao. Funkcionalni marketing turističkog proizvoda je „klasičan“ marketing koji koristi metodologiju istraživanja želja kupaca, kreiranja proizvoda i upravljanja procesima funkcioniranja, promocije i prodaje proizvoda. Proizvodom se mora upravljati tako da ga se stalno unapređuje pa u funkcionalnom marketingu moramo imati „upravljački mehanizam“ proizvoda. Njega čine visoko kompetentni stručnjaci s iskustvom. Glavne vještine su sposobnost komunikacije i koordinacije na svim razinama, dobro poznavanje digitalnog marketinga i inovativni pristup u fuzioniranju tradicijskih vrijednosti i novih životnih trendova.
Marketinška usmjerenja u Covid i post Covid eri
Marketing turizma u Covid i post Covid eri mora uzeti u obzir sve promjene kod turističkih putovanja, promjene kod očekivanja putnika. Marketing mora biti snažno angažiran u ostvarenju održivosti turističkog proizvoda i mora poštivati „eko očekivanja“. Važna zadaća marketinga je i stalno praćenje tehnoloških promjena u sustavu prijevoza (električna vozila, uvođenje tehnologije gorivih ćelija…).
Uvažavanje svih dionika turističkog odredišta iz javnog, privatnog i nevladinog sektora bitan je elemenat uspješnosti marketinga. U prvi plan suvremeni marketing ističe jedinstvenost doživljaja turističkog odredišta. Tu dolazimo do izvorne kulturne baštine , do tradicijskih vrijednosti čijim se isticanjem pojačava jedinstveni doživljaj i podiže vrijednost turističkog odredišta. Možemo reći da se vraćamo korak u natrag da bismo išli naprijed.